سوال پرسیدن:
با سلام، دخترم 6 سال و نیمشه، یک دندان در پشت دندان شیری پایین درآورده که هنوز هم آن دندان شیری نیفتاده!
دندانپزشک گفته باید آن دندان شیری را بکشید تا دندان جدیدی که درآمده جا براش باز بشه، اگر نه اگر همین دندان جدید توی استخوان سفت شد باید بعدا ممکنه فقط با اورتودنسی درست بشه.
نظرشون اینه که هر دو دندان شیری پایین باید کشیده شوند. میخواستم بپرسم آیا این کار رو انجام باید بدم یا اینکه دست نگه دارم؟ ممنونم از راهنماییتون
پاسخ دکتر میرکیمی دندانپزشک اطفال:
سلام. بستگی دارد دندان شیری چقدر لق باشد و دندان دائمی چقدر رویش کرده باشد، به هرحال کشیدن دندان شیری وقتی دندان دائمی رویش کرده است مشکلی ایجاد نمیکند.
توضیحات بیشتر: جوانه دندانهای دائمی جلویی در پشت دندانهای شیری قرار دارد برای همین همیشه دندان دائمی در پشت دندان شیری رویش میکند این حالت دو ردیف شدن دندانهای دائمی برای برخی والدین نگران کننده است ولی با افتادن دندان شیری دندان دائمی به محل اصلی خود خواهد آمد. وقتی دندانهای شیری لق شدند باید زودتر خارج شوند برخی کودکان به دلیل اینکه از گاز زدن با آن دندانها خودداری میکنند دندانهای شیری لق شده آنها برای مدتها داخل دهانشان باقی میماند و نمیافتد. ممکن است دندانهای دائمی در ابتدا کمی کج باشند ولی مقدار اندک کجی دندان های قدامی خودبخود اصلاح میشود. اگر دندان شیری سفت باشد و دندان دائمی رویش کرده باشد بهتر است دندان شیری کشیده شود.